Trollhare

trollhare

HBTQ – hur många tänker egentligen på de sista två bokstäverna?
Jag gör det. Varje dag. En blogg om genus ur ett transperspektiv, djurrätt ur ett kaninperspektiv och världen genom en autistisk regnbågsfärgad såpbubbla.

När startades din sida och har du lyckats med dina ambitioner?

Jag började blogga i september 2006, och min plan då var väl egentligen bara att få ur alla tankar jag hade i huvudet. Det var väldigt personligt från början. Efterhand bytte jag inriktning och nu varvar jag personliga inlägg med mer allmänna. Det handlar ganska mycket om funktionshinder (mest om Aspergers syndrom och ADHD) och psykologi, men också en del om HBTQ-frågor och kön. Ett återkommande tema är att ifrågasätta vad som är ”naturligt”, vilka egenskaper som anses vara finare än andra och jag kretsar ofta kring frågan ”Vad är egentligen en människa?”.

Vad är roligast respektive viktigast med det du gör?
Det bästa med att blogga är att få ordning på tankarna, men det är också väldigt givande att dra igång en diskussion och få nya perspektiv.Jag skriver ibland ren ”propaganda”, men mycket oftare smyger jag in ”djurrättstankar” i en del inlägg. De flesta som läser min blogg är inte egentligen djurrättsintresserade men kan relatera till det jag skriver eftersom jag nästan alltid ”blandar” djurrätt med tex. queerteori eller psykologi, och det gör att det ofta blir väldigt intressanta diskussioner.

Vilka tre artiklar eller inlägg på din sida vill du rekommendera?

Mina favoritinlägg om djurrätt/veg*nism är nog dessa:
Vegetarisk mat kan orsaka fjollighet

Är djur homofober?

Felkönad

Ett svar to “Trollhare”

Lämna en kommentar